Omzetplafond

We maken afspraken met zorgaanbieders over het maximumbedrag aan declaraties. Check hoe het zit.

VinkVink spreekt met verschillende zorgaanbieders een maximumbedrag af dat zij in een bepaald kalenderjaar mogen declareren. Dit wordt ook wel 'omzetplafond' of 'volumeafspraak' genoemd. Zo werken wij aan de betaalbaarheid van de zorg. Dat is belangrijk voor de hoogte van de premie.

Een omzetplafond kan mogelijk gevolgen voor je hebben als je een naturapolis hebt. Je zorgverzekering bij VinkVink is een combinatiepolis.

Voor welke zorg?

Voor de onderstaande zorg geldt dat er een maximum is gesteld aan de zorg die aanbieders jaarlijks mogen declareren. Soms gaat dat om alle aanbieders van een zorgsoort, soms gaat het om een beperkt aantal.

  • Zelfstandige behandelcentra (ZBC)
  • Aanbieders van geestelijke gezondheidszorg (GGZ)
  • Wijkverpleging
  • Eerstelijnsverblijf
  • Geriatrische revalidatiezorg
  • Eerstelijns diagnostiek
  • Ziekenhuizen

Uitzonderingen
Als je met spoed behandeld moet worden
Als je al met een behandeling bent begonnen

Wat betekent dat voor jou?

Als een zorgaanbieder dit maximumbedrag bereikt gaan de zorgaanbieder en VinkVink in gesprek om aanvullende afspraken te maken. Lukt dit niet, dan kan het voorkomen dat je dat jaar niet meer bij deze zorgaanbieder terecht kunt. Wil je liever bij je eigen zorgaanbieder blijven? Kun je hierop wachten? Dan kun je ervoor kiezen om op de wachtlijst te worden geplaatst. Als het maximum wordt bereikt tijdens je behandeling heeft dat voor jou geen gevolgen. Je kunt je behandeling gewoon afmaken.

Hoe weet ik of mijn zorgaanbieder het maximum bedrag bereikt heeft?

Op onze Zorgvinder kun je zien of we met je zorgaanbieder een maximumbedrag hebben afgesproken. Goed om daarbij te weten:

  • Als we met alle zorgaanbieders van een bepaalde vorm van zorg (bijvoorbeeld wijkverpleging) een afspraak hebben gemaakt? Dan zie je dat direct na de zoekresultaten.
  • Hebben we niet met alle maar met enkele zorgaanbieders van een bepaalde vorm van zorg een afspraak gemaakt (bijvoorbeeld bij een beperkt aantal aanbieders van eerstelijns diagnostiek)? Dan zie je dat terug bij de betreffende zorgaanbieder.

Wil je weten of je zorgaanbieder het maximumbedrag heeft bereikt? Neem contact op met je zorgaanbieder.

Waarom is een omzetplafond nodig?

VinkVink maakt afspraken met zorgaanbieders door heel Nederland zodat er voldoende zorg beschikbaar is, van goede kwaliteit en tegen een redelijke prijs. Dit noemen we zorginkoop. Deze zorg kopen we vooraf in, dus voordat we zeker weten hoeveel zorg er dat jaar nodig is. Voor de betaalbaarheid van de zorg is het belangrijk dat we een goede inschatting maken hoeveel zorg er het aankomende jaar nodig is.

Koopt VinkVink teveel zorg in, dan kan dit een hogere premie betekenen. We doen daarom ons uiterste best om voldoende zorg in te kopen bij de verschillende zorgaanbieders. Bereikt een zorgaanbieder het omzetplafond en zijn aanvullende afspraken tussen VinkVink en de zorgaanbieder niet mogelijk, dan kan afdeling Zorgadvies je helpen met bemiddeling naar een andere zorgaanbieder in de buurt.