Ga je naar een niet-gecontracteerde audicien? Dat gaat zo:
- Je gaat naar de audicien. Die doet een intake.
- Na de intake ga je naar een medisch specialist of huisarts. De audicien beoordeelt of dit nodig is. Dan houdt het traject op tot je verder bent onderzocht.
- Is de doorverwijzing niet nodig? Dan geeft de audicien je een advies voor een hoortoestel.
- Je hebt een proefperiode om het hoortoestel te proberen. Dit duurt 6-10 weken.
- Bevalt het hoortoestel? Dan teken je een verklaring. Hiermee geef je aan dat je tevreden bent.
- De audicien dient namens jou de aanvraag in bij VinkVink. De audicien stuurt een audiogram, de tevredenheidsverklaring en offerte mee. Het kan ook zijn dat de audicien je vraagt om zelf de aanvraag in te dienen.
Meestal geven we binnen 14 dagen aan of we het hulpmiddel wel of niet vergoeden. Accepteren we je aanvraag? Dan krijg je een zogenaamde machtiging van ons. Hierop staat welk bedrag vergoed wordt.
Als je aanvraag niet wordt geaccepteerd, krijg je geen vergoeding. Je krijgt dan een brief met uitleg van ons.Wordt de aanvraag geaccepteerd? Dan kun je de kosten declareren. Dat kan op 2 manieren:
- Betaal de rekening aan de audicien. Declareer de kosten bij ons. Stuur de rekening en een kopie van de machtiging mee. Wij vergoeden volgens je polisvoorwaarden.
- Betaal het bedrag dat niet wordt vergoed aan de audicien. De audicien dient de rekening in bij VinkVink. VinkVink betaalt het te vergoeden bedrag aan de audicien.
Ben je ouder dan 18 jaar? Dan worden de eigen bijdrage en het eigen risico afgetrokken van je vergoeding.